Moj superjunak i ja
Mjere izolacije su već nekoliko tjedana na snazi. Trudimo se poštovati ih, odlučno ih se držimo. Premda svakim danom postaje sve teže objasniti djeci koliko dugo će mjere izolacije trajati, kada će moći ponovno ići u park, družiti se s vršnjacima, ići u školu/vrtić i sl. trudimo biti što bolji roditelji u datim okolnostima.
Uspostava novih rutina – ključna je i jača psihološku otpornost ovih dana
Roditelji se brinu hoće li djecu preplaviti svojim emocijama i brigama, pitaju se koje informacije s njima podijeliti, koja objašnjenja su adekvatna, kako najkvalitetnije i produktivnije ispuniti dan. Brojne su brige i izazovi pred roditeljima.
S ciljem postizanja zadane discipline i pridržavanja mjera možemo se, u najboljoj namjeri, nehotice usmjeriti isključivo na zabrane – riječi “ne mogu i ne smijem” mogu postati češće izgovorene nego riječi “mogu i smijem”. Umjesto što ne smijemo, govorimo što smijemo, umjesto onoga na što ne možemo utjecati, usmjerimo se na ono što možemo. Možemo napraviti raspored, odmarati, slušati glazbu, vježbati, smišljati nove igre, razgovarati. Uspostava novih rutina – ključna je i jača psihološku otpornost ovih dana. Djeca imaju potrebu znati što trebaju raditi, kako će izgledati njihov dan, to im daje osjećaj sigurnosti. Poticanje osjećaja empatije, zajedništva i solidarnosti s podržavanjem i prihvaćanjem osjećaja, utjehom, nježnosti i ljubavi osnažuje kako odrasle tako i djecu, a doživljaj smislenosti nam daje vjetar u leđa. Razumijevanje svrhe pojedinih ponašanja je ključan korak za njihovo održavanje. Drugim riječima, ako djeca razumiju zbog čega ostaju kod kuće i čuvaju se, puno radije i vjerojatnije će to i činiti. I to nikako ne znači, da nećemo naići na teškoće jer djeca baš kao i odrasli (čak i ako to ne imenuju riječima!) osjećaju ljutnju, tugu, frustraciju, zbunjenost, bespomoćnost, dosadu kao i brojne druge ugodne i neugodne emocije. Uloga odraslih je olakšati im, utješiti ih, i to nije lagan zadatak, posebice kad smo u situaciji da se i mi tako osjećamo.
Budite suputnik djetetu u ispunjavanju radne bilježnice “Moj superjunak i ja”
Kreativni i edukativni materijali mogu biti koristan suputnik da odgovorimo na dječje potrebe, ali i olakšamo roditeljsku ulogu. S tim ciljem pripremili smo radnu bilježnicu pod nazivom “Moj superjunak i ja” namijenjenu djeci predškolske i osnovnoškolske dobi. U radnoj bilježnici djeca će se kroz svijet mašte, njihovih interesa i želja upoznati sa svijetom emocija, potaknut će se njihovo razumijevanje te istražiti i pronaći adekvatni načini suočavanja.
Također, u radnoj bilježnici nalaze se dva zgodna alata: planer dnevnih/tjednih aktivnosti i dnevnik koji služe kao alati za planiranje strukture dana te nagrađivanje. Djeca su više motivirana kada uz pomoć roditelja sudjeluju u osmišljavanju svojih radnih zadataka jer imaju izraženiji osjećaj samoefikasnosti, a samim time vjerojatnije će i usvojiti o održati navedena ponašanja. Poželjna ponašanja u ovoj radnoj bilježnici osmišljavate sami – nazvali smo ih supermisijama.
Obavljanjem dnevnih zadataka djeca osvajaju značke koje služe kao motivatori i poticaji za poželjna ponašanja koja ovih dana iznimno vrednujemo. Značke je potrebno izrezati sa zadnjih stranica radne bilježnice.
Ispunjavanje planera i dnevnika predviđeno je za dva tjedna, a po potrebi djetetu možete i nadalje printati listiće dnevnika i osvojenih znački. Nakon sedam uspješno prikupljenih znački, zajedno ispunite i dodijelite djetetu pohvalnicu te osmislite nagradu – to može biti zajednička igra, pravljenje palačinki ili druga zabavna aktivnost u kojoj dijete uživa.
Radna bilježnica ispunjava se ritmom koji djetetu i vama odgovara, a teme mogu poslužiti kao poticaji za razgovor. U konačnici, cilj je da djeca sama počinju prepoznavati i vrednovati ponašanja koja su poželjna – superherojska, a vi zajedno istražite njihove potrebe. Točnim prepoznavanjem potreba spremnije na njih možemo odgovoriti.
Budite suputnik djetetu u ispunjavanju radne bilježnice, pojasnite i objasnite mu ako nešto ne razumije, provjerite s njim što želi učiniti samostalno, a što zajedničkim snagama. Većina djece poželjet će da ih pratite na njihovim misijama superjunaka.
Pandemija korona virusa je (vrlo vjerojatno) neponovljivo jedinstveno iskustvo i ovih dana svi mi smo superheroji koliko god nam može biti teško u tu činjenicu povjerovati. Kriza je prilika za rast i učenje kao i razvoj superherojskih osobina/vještina koje će nam zasigurno u budućnosti koristiti – čak i ako to sada ne uviđamo. I kad ovo sve prođe, a proći će – bit ćemo bogatiji za barem malo empatije, solidarnosti i otpornosti.
Roditelji su ovih dana, uz svoju djecu uistinu superheroji, bez sumnje.
Uživajte u pustolovinama sa svojim najmlađima!
Radnu bilježnicu možete preuzeti ovdje:
Radna bilježnica Moj superjunak i ja
Preuzeto sa stranica Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba