Međunarodni dan dječje knjige

Međunarodni dan dječje knjige

Čitanje djeci jedna je od aktivnosti koje se prenose iz naraštaja u naraštaj, a svako dijete u njoj uživa.Priče se pripovijedaju od pamtivijeka.Njima prenosimo informacije, znanja, priče služe zabavi i opuštanju, pomažu objasniti svijet koji nas okružuje, ali i za olakšavanje raznih izazovnih situacija i teških iskustava kroz koje prolazimo. Roditelj koji čita svom djetetu potiče osjećaj uzajamnosti i bliskosti i pomaže djetetu u boljem razumijevanju svijeta i odnosa.

Zajedničko čitanje izvrstan je početak za razvoj predčitalačkih vještina. Roditelji nerijetko misle da je čitanje rezervirano samo za stariju djecu i polaska u školu, ali pritom zaboravljaju da je to prirodan proces koji počinje s prvim izlaganjem pisanom tekstu. Dijete koje je izloženo knjigama uči prepoznati naslovnicu, prvu i zadnju stranu, gdje piše naslov priče, odakle se počinje čitati, da se čita s lijeve na desnu stranu, odozgo prema dolje, da se priča nastavlja na sljedećoj strani, da se priča sastoji od rečenica, da se rečenice sastoje od riječi, a riječi od glasova (slova). Čitanje utječe na razvoj i proširivanje djetetova rječnika, a rječnik pak na razumijevanje govornog i pisanog jezika. Prilikom čitanja posebno je važno interaktivno čitanje slikovnica s odraslima. Ono podrazumijeva aktivan način čitanja slikovnica koje se naziva dijaloško čitanje u kojem roditelj postavlja pitanja, potiče razgovor o pročitanom tekstu, pruža djetetu prilike u kojima ono može sudjelovati u pričanju priče (započne priču, a dijete nastavlja opisujući slike).

Čitajući djetetu roditelj potiče:

  • spoznaju i razumijevanje tuđih i vlastitih osjećaja
  • prihvaćanje i uvažavanje socijalnih načela i odnosa
  • razvoj djetetova govora
  • razvoj djetetova zapažanja i pamćenja
  • zaključivanje i usvajanje pojmova
  • djetetovu kreativnost i kritičko razmišljanje
  • pripremamo ga za samostalno čitanje.

Deset je načina na koji rituali čitanja mogu poticati dijete na kasnije uspješnije učenje.

Stvaranje posebnog mjesta za čitanje

Osigurajte stalno mjesto za čitanje, mjesto na kojem će se vaše dijete osjećati ugodno i sigurno. Smjestite se na omiljenom kauču, okruženi omiljenim igračkama i pokriveni omiljenom dekicom. Možete se udobno smjestiti i u krevetu. Ovim potičete više-senzorni razvoj mozga. Kada se vaše dijete osjeća sigurno i ugodno, svi njegovi osjeti (njuh, okus, sluh, vid i dodir) su stimulirani. Vaše dijete će povezivati čitanje s ugodom, čitanje će postati nešto čega će se ono rado sjećati i rado mu se vraćati.

Približite se

Osigurajte djetetu osjećaj sigurnosti tako što ćete ga posjesti u krilo ili ga smjestiti što bliže sebi. Ovime smanjujete izlučivanje kortizola u mozak. Kortizol je hormon koji djeluje poput obrambenog mehanizma kada su ljudi prestrašeni ili se osjećaju nesigurno. Ovaj hormon može ometati učenje. Kada dijete sjedi što bliže vama (tijela vam se dodiruju), kortizol se luči značajno manje.

Jačajte djetetove potencijale za učenje

Počnite s kraćim pričama. Ubrzo ćete primijetiti da se djetetova pažnja povećala, pa nedugo zatim kako se opet povećala i tako stalno. Ovime povećavate zonu proksimalnog razvoja. Ova "zona" je razlika između onoga što dijete može naučiti samo i onoga što može naučiti uz pomoć odrasle osobe. Kako postupno povećavate vrijeme čitanja, dijete postaje sve pripremljenije za samostalno učenje.

Dramatizirajte

Koristite različite glasove, različite zvukove i sl. Kad čitate naglas, dramatizirajte različite likove. Ovime potičete slušnu percepciju djeteta. Kad je dijete u prilici slušati različite zvukove, ne samo da time priča postaje zabavnija, već kod djeteta potiče razvoj vještina kritičkog slušanja.

Čitajte i pratite tekst prstom

Dok čitate naglas, prelazite prstom ispod riječi, "podcrtajte" prstom naslov, autora i glavne riječi u priči. Ovime pomažete usvajanju smjera čitanja od lijeva na desno. Slijedite li riječi prstom, usmjeravate i djetetovo oko da prati tekst od lijeva prema desno. Osim toga, potičete fonološku svjesnost. Fonološka svjesnost se odnosi na mogućnost prepoznavanja, izdvajanja i korištenja slogova i glasova. To su prvi koraci u savladavanju čitanja kao i najvažniji pokazatelji kasnije uspješnosti u čitanju.

Čitajte ponovno i ponovno

Možda ste se vi i zasitili jedne te iste priče koju vaše dijete voli stalno slušati, ali postoje razlozi zašto djeca žele čuti neku priču ponovno i ponovno. Time djeca organiziraju mišljenje višeg reda. Kada dijete čuje ili čita priču ponovno i ponovno, ono se uči predvidjeti ishode na osnovu prethodnog iskustva i prepoznavanja poznatih rečenica. Razvijaju pamćenje – čitanje iste priče ponovno i ponovno pomaže djeci razviti vještine pamćenja. Isto tako, prilikom svakog čitanja mogu uvidjeti, spoznati neke nove momente priče. 

Osvijestite

Istaknite slike, oblike, boje i brojeve stranica naglašavajući ih dok čitate. Ovime potičete razvoj vizualne percepcije. Isticanjem različitih elemenata tiskanog teksta ili slike pomažete djetetu uočavati detalje na tiskanom materijalu.

Snaga riječi

Govorite što je moguće normalnije, no budite svjesni da riječi naglašavate što točnije i jasnije. Vaše vas dijete vrlo pozorno sluša! Ovime potičete razvoj govora. Kada vas vaše dijete sluša, ono sluša jezik koji se govori. To je proces u kojem pomažete djetetu da svoje misli pretoči u riječi i da istovremeno nauči osnovna pravila korištenja jezika.

Uspoređujte i uočavajte različitosti

Uspoređujte dok čitate, npr. Možete pitati dijete: "Koje je drvo više?", ili možete unositi elemente stvarnog života: "Ti imaš smeđu kosu, koje je boje kosa Snjeguljice?" Ovime potičete analitičko mišljenje. Uspoređivanjem i uočavanjem različitosti djetetu pomažete prepoznati odnose među stvarima i uočavanje različitosti i sličnosti.

Pričanje priče po sjećanju

Nakon što ste zajedno pročitali priču, propitajte dijete što se dogodilo na početku i na kraju priče, koji su glavni likovi i što im se dogodilo i sl. Ovime potičete mišljenje višeg reda. Dok dijete pokušava objasniti događaje svojim riječima, stimulira mišljenje višeg reda. Ovo može biti težak zadatak u početku, ali ubrzo ćete primijetiti kako je dijete naučilo procesirati informacije u višim kategorijama. Ova aktivnost istovremeno potiče i aktivnosti slušanja i razumijevanja.

Na ovoj poveznici možete pronaći osam e-slikovnica: https://www.tvornica-snova.hr/blog/8-besplatnih-e-slikovnica-za-klince

Uživajte u čitanju! 

Pripremila: Gorana Mišćenić, psihologinja