Prijateljstvo na daljinu

Prijateljstvo na daljinu

“Jedini način da imaš prijatelja jest da budeš prijatelj.”  Ralph Waldo Emerson

Prijateljstvo se često opisuje kao relativno trajni odnos dvije ili više osoba pri čemu ih povezuju zajednički interesi, međusobna odanost, iskrenost i prisnost. Djeca pokazuju interes za vršnjake od rane dobi, ali poimanje koncepta prijateljstva mijenja se s razvojnom dobi djeteta, odnosno s razinom razvijenosti kognitivnih sposobnosti. Unatoč razlikama u shvaćanju prijateljstva, ono što se uočava je da djeca odrastajući provode sve više vremena s vršnjacima, a postupno sve manje s roditeljima i drugim odraslim osobama. Također se može uočiti da više vremena provode s prijateljima, nego s ostalim vršnjacima.

U periodu ranog djetinjstva, dijete pokazuje interes za drugu djecu, primjerice šestomjesečne bebe smiješe se, dodiruju ili gledaju druge bebe. Treba naglasiti da ti postupci nisu toliko učestali, već da su bebe u većoj mjeri usmjerene prema nekom objektu, što je najčešće igračka. Naime, u tom periodu dominira zajednički interes ili zanimanje beba prema nekoj igrački. Usporedno s razvojem, bebe pokazuju češće interakcije s drugom djecom te se očituje međusobna razmjena igrački (jedno dijete da drugom djetetu igračku). U periodu dojenčadi i ranog djetinjstva, kao roditelji imate važnu ulogu, a to je osigurati djetetu duženje s djecom njegove dobi, čime se potiče razvijanje socijalnih vještina. Primjerice djeca koja su se više družila s vršnjacima, lakše pristupaju i uspostavljaju kontakte s novom ili nepoznatom djecom.

predškolskoj dobi uočava se postupno uvježbavanje i usavršavanje vršnjačkih druženja, pri čemu veliku ulogu ima igra. Važno je razumjeti da dvogodišnjak neće pristupiti druženju s vršnjacima kroz igru na isti način kao i šestogodišnjak. S dobi se djeca sve više uključuju u igru s drugom djecom. Također se razlikuje složenost igara s dobi, primjerice djeca nakon uvježbanih jednostavnih motoričkih vještina nastoje kroz igru nešto stvoriti ili izgraditi, nakon čega se često igraju „pretvaranja“ (na primjer igranje kuće ili škole). Predškolsku dob karakterizira uspostavljanje prvih prijateljstva, pri čemu prijatelja definiraju kao nekoga tko im se sviđa. Vršnjačka druženja služe djetetu za ostvarivanje i uvježbavanje socijalnih vještina, dok je uspostavljanje prijateljstva važno da nauče kako rješavati probleme u odnosima, razumijevanje empatije, sagledavanje problema iz tuđe situacije, a također uče o moralnim vrijednostima i prosuđivanju.

U ranijoj dobi djeca opisuju prijatelja „kao nekog s kim je ugodna igra i s kime izmjenjuješ igračke“, dok se kasnije produbljuje shvaćanje prijateljstva (primjerice međusobna naklonost i podrška). Djeca najčešće biraju prijatelja po sličnostima – dob (prijatelj s vršnjakom), spol (najčešća su istospolna prijateljstva), blizina (susjedi ili isti razred ili vrtićka grupa) te slične aktivnosti (prijatelji vole raditi slične ili iste stvari).

Karakteristično je za djecu predškolske dobi da međusobno oponašaju jedni druge, ali istovremeno se uočava da su djeca prijateljstvom međusobno sve sličnija.  Djeca su spremnija pomoći prijatelju u većoj mjeri nego nekom drugom vršnjaku te iskazuju više pozitivnih emocionalnih reakcija prema prijatelju (na primjer pozdrav, osmjeh).

Tekst preuzet sa stranica https://odrasli.hrabritelefon.hr/clanci/djecja-prijateljstva/ .

U nastavku možete pronaći ideje za aktivnosti o prijateljstvu i materijale potrebne za njihovu provedbu. Nekoliko je aktivnosti pripremljeno i na talijanskom jeziku.

Aktivnosti o prijateljstvu 
I colori dell' amicizia