Igre s glasovima za cijelu obitelj

Igre s glasovima za cijelu obitelj

Fonološka svjesnost jedna je od najvažnijih pokazatelja kasnije uspješnosti u čitanju. Odnosi se na prepoznavanje, izdvajanje i baratanje manjim dijelovima riječi (slogovima i glasovima) - prepoznavanje riječi koje se rimuju, prebrojavanje slogova, odvajanje početka i kraja riječi, izdvajanje glasova u riječi (glasovna analiza) te stapanje (spajanje) glasova u riječi (glasovna sinteza). 

Važno je prilikom poticanja razvoja fonološke svjesnosti poštovati njezin razvojni tijek! Prvo potičemo rimu i slogove, a tek onda glasove. 

Roditelji često postavljaju pitanje o tome treba li dijete znati čitati prije polaska u prvi razred, no to nije potrebno. No, važno je da prije polaska u školu dijete razvije predvještine kako bi spremno moglo započeti proces učenja čitanja i pisanja. Iskoristite ovo vrijeme zajedničkog boravka kod kuće za igranje kojim ćete potaknuti razvoj navedenih predvještina. Izradite kartice za memory s parovima koji se rimuju, čitajte pjesmice u rimi, tražite od djeteta da završi stih (pada, pada kiša, na mačku i na …), zadajte mu zadatke u slogovima (donesi mi ja-bu-ku), izdvajajte prvi glas u riječima (koje životinje počinju glasom k), igrajte memori sa slovima, izrezujte slova iz novina i napravite svoju slovaricu, crtajte, izrežite slovo od kartona pa neka dijete u njega lijepi kukuruz, rižu, papire u boji… Budite kreativni i probudite i dijete u sebi! 

U nastavku možete pogledati primjere nekih aktivnosti.

Prepoznavanje rime - Što je živo?

Djetetu možemo ponuditi riječi koje zvuče slično (rimuju se) i tražimo da dijete izdvoji one koje se rimuju. Nešto složenija razina je zadatak da dijete između ponuđenih riječi izdvoji i ono što je živo npr. balon-vagon-slon; brava-kava-krava; mačka-značka-igračka; kosa-osa-rosa; jarac-čamac-lanac; utakmica-kabanica-djevojčica; svraka-šaka-dlaka…

Uhvati glas

Dijete treba otkriti koje riječi od nabrojanih sadrže zadani glas. Npr. kad čuješ Š zaplješći rukama: sok, šaka, mašta, mast, njuška, miš, sirup, list, lišće…

Zvoni i žubori

Objasnimo djetetu da ćemo izgovarati različite riječi koje sadrže u sebi glasove Z ili Ž. Ako čuje glas Z neka kaže ZVONI, ako čuje glas Ž neka kaže ŽUBORI. Npr. zebra, žuto, koza, koža, jež, niz… Istu igru možemo igrati i s drugim parovima glasova: npr. laje ili riče (l ili R), šuška i žubori (Š ili Ž).

Nađi riječ

Izgovarajte kratke rečenice, a dijete treba u njima izdvojiti riječi u kojima čuje zadani glas. Za početak treba biti samo jedna riječ sa zadanim glasom. Npr. Traži se riječ koja sadrži glas S – Tata je Lani kupio sanjke. U ponedjeljak slavimo moj rođendan. Janko je pojeo sladoled. Sutra je četvrtak.

Dugo ili kratko

Uspoređivanje riječi neovisno o značenju riječi, odnosno predmetima koje označuju s obzirom na broj glasova koje sadrže. Kažemo djetetu da ćemo izgovarati po dvije riječi, a ono treba odlučiti koja je riječ duža. Naglasimo mu da uspoređuje riječi, a ne predmete. Primjeri za uspoređivanje: rep-repić; nos nosić; stol-stolić. Kasnije možete i vlak-olovka, sat-vrijeme.

Tragači

Zadatak je tragati za riječima koje imaju zadani glas u početnoj poziciji. Za svaku nađenu riječ dodjeljuje se jedan bod. Kažete djetetu da treba pronaći što više riječi koje počinju npr. glasom M kao što su mama ili more. Može se raditi uz pomoć slika iz slikovnice. Moguće je na isti način tražiti riječi koje imaju zadani glas na kraju.

Dodavalica

Zajedno s djetetom odabirete neki glas i prisjećate se riječi koje počinju tim glasom. Zatim bacite djetetu loptu i ono mora brzo izgovoriti riječ na zadani glas i odmah vratiti loptu. Ne smijemo ponavljati jednom izgovorene riječi.

Isti glas

Traženje zajedničkog početnog ili završnog glasa u riječima. Izgovarajte djetetu po 5 riječi koje počinju istim glasom i tražite od njega da odredi koji je glas zajednički tim riječima. Ako vam se čini da je 5 riječi previše, počnite s manjim brojem riječi. Npr. za glas R: rak, radio, ruža, ronilac, rep

U trgovini

Vi ste prodavač, a dijete je kupac koji treba kupiti predmete čiji nazivi počinju zadanim glasom. Možete napraviti i pravi igrokaz s rekvizitima (npr. kutijama od hrane). Složeniji nastavak prethodne igre je kada je dijete prodavač, a roditelj kupac. Prodavač smije prodati samo predmete koji počinju zadanim glasom, a kupac se raspituje što može kupiti.

Nastavi niz

Izgovorite djetetu riječ, a ono se treba nadovezati s riječi koja započinje završnim glasom prethodne riječi. Niz riječi možete ograničiti na neku temu npr. hrana, gradovi svijeta i slično.  Npr. rajčica-ananas-sir-rotkvica-artičoka-avokado-orah-hrast-tanjur-rijeka…

Glasovna slikovnica

Materijal: bijeli papir, najmanje 30 listova, škare, ljepilo, fascikl s prozirnim džepovima, stari prospekti, katalozi, novine… Ovo je trajna i postepena aktivnost. Na svakom listu papira u gornjem lijevom kutu napišite ili zalijepite veliko tiskano slovo abecede. Izrezujte zajedno slike iz starih časopisa i zalijepite ih prema početnom glasu.

Tko se s kime druži?

Podijelite po jednu sliku životinje igračima (dijete, tata, mama, brat, sestra…). Slike možete nacrtati ili izrezati. Svatko treba reći s kojim glasom se druži njegova životinja. Npr. mama ima žirafu i kaže: „Moja se žirafa druži s glasom V jer ima dugačak VRAT“. Tata ima slona i kaže: „Moj slon se druži s I jer je to INDIJSKI slon“. Dijete može reći: „Moj jež je isto prijatelj glasu I jer ima IGLICE na leđima“. I tako u krug. Opet mama kaže: „Žirafa se druži s glasom S jer živi u SAVANI“. Tata kaže: „Slon se isto druži sa S jer ima SURLU“. Dijete kaže: „Jež se druži s M jer voli piti mlijeko“. itd…

Tajna šifra

Razgovarajte u šiframa izgovarajući svaki glas riječi s kratkom pauzom među glasovima: p-a-s; n-o-s; u-h-o; o-k-o; s-a-t; t-a-t-a; k-a-p-a, p-a-t-k-a…Počnite s kraćim k dužim riječima. Dijete treba reći koju ste riječ izgovorili. Kasnije pokušajte da i dijete samo ovako rastavlja riječi, a vi pogađajte koju je riječ reklo.

Nađi 2

Zadajte djetetu 2 glasa, a ono treba pronaći riječ koje imaju oba glasa u sebi. Npr. A i T: autobus, traktor, tata, tanjur, antena…

Gdje je glas?

Nacrtati na papiru flomasterom pravokutnik 15x5 cm i podijeliti ga na tri jednaka dijela. Treba vam i jedna figurica iz igre Čovječe ne ljuti se. Izgovarajte riječi koje sadrže zadani glas na početku, u sredini ili na kraju riječi. Dijete treba položiti figuricu na odgovarajući kvadrat: kvadrat prvi slijeva ako je glas na početku, kvadrat u sredini ako je u sredini i zadnji kvadrat ako je zadani glas na kraju riječi. Npr. Stavi figuricu u kvadrat u kojem se nalazi glas Š u riječi šuma (kruška, kokoš…)

Smisli novu riječ

Dijete treba smisliti novu riječ iz zadane mijenjajući samo jedan glas zadanoj riječi. Dajte djetetu primjer. Npr. san-sin; lak-rak; sir-žir-mir-pir; maketa-raketa, gliva-šljiva…

Dovrši riječ

Pokušajte navesti dijete da smisli što više riječi na zadani slog. Kažete mu neka pokuša pogoditi koju riječ smo zamislili tako da dovrši riječ. Npr. Ma__ (maska, mama, malen, mak, malina; Makarska, marama, Martina, masline…)

Plješćimo slogove

Izgovarajte riječi s različitim brojem slogova pa zatražite da dijete ponovi riječ pa ju rastavi na slogove uz pljeskanje svakog sloga. Prvo nudite dvosložne riječi (ma-ma, ta-ta, ku-ća, ka-pa, vra-ta, kre-vet, pro-zor…). Nakon toga postupno uvedite trosložne riječi (ba-na-na, ma-ra-ma, ba-ki-ca…) i jednosložne riječi koje se ne mogu rastaviti na slogove (miš, pa, nos, sat, stol, zec, slon…).

Dovrši rečenicu

Započnete djetetu rečenicu tako da ponudite prvi slog tražene riječi, a ono treba iz konteksta otkriti o kojoj se riječi radi. Npr. Na stolu je papir i o___ (dijete pogađa olovku). U šumi rastu glji__. U polju raste ku__.

Telegrafisti

Pričajte u slogovima. Možete i otkucavati olovkom svaki slog. Npr. Da-nas se ig-ra-mo slo-go-vi-ma-

O repa do glave

Izgovorite djetetu riječ naopako, a dijete treba otkriti o kojoj se riječi radi. Npr. ćaku (kuća), zako (koza), dem (med), kul (luk), tavra (vrata). Kasnije možete zamijeniti uloge. Ali pazite, ne smiju se dodavati ili izbacivati glasovi kod prevrtanja riječi.

Želimo vam ugodnu zabavu!

Pripremila: Gorana Mišćenić, psihologinja